O..(&)..O, zit dat zo!

Ida Hendricks (Landbouwkundig ingenieur / Gygga Innoventures / GrowWizzKid)

“GrowWizzKid is uitermate geschikt voor het voortgezet onderwijs! Het biedt zoveel mogelijkheden om vanuit smakelijke beleving te leren en betrokken te zijn.”

Missie

Kwaliteitsonderwijs en gezond opgroeien, dat is wat elke leerling verdient!

Vaardigheden (aan)leren wordt steeds belangrijker. Elke leerling heeft recht op ontwikkeling, ongeacht zijn of haar niveau. GrowWizzKid is erop gericht leerlingen aan te zetten tot nadenken, oplossingen te bedenken, samen te werken. Praktisch werkend aan een doel. Leerstof begrijpen en onthouden.

In het voortgezet onderwijs vind je GrowWizzKid
o.a. in VSO, VMBO en Technasium. 

Elke school koppelt GrowWizzKid
betekenisvol aan eigen doelen
.

Het systeem

Uitgangspunt van GrowWizzKid is het meerlaagsteeltsysteem. Daarin experimenteer je het hele schooljaar met verschillende teelttechnieken: substraatteelt (grond) en waterteelt. Aanvullend kunnen leerlingen de handen uit de mouwen steken om met traditionele seizoensgebonden manieren van teelt, de moestuin, aan de slag te gaan. Je vergelijkt teelttechnieken en onderzoekt verschillen en tegelijkertijd wordt de herkomst van (gezonde) voeding in een breder perspectief geplaatst.

Betekenisvol Onderzoekend Leren

GrowWizzKid daagt scholen uit op eigen wijze inhoud te geven aan lessen en deze te integreren passend bij hun identiteit en beleid. Voedselvaardigheid en herkomst van (gezonde) voeding worden onder andere ingezet bij onderzoeken en ontwerpen. Hierdoor kan betekenisvol leren vanuit een veelomvattend thema worden toegepast.

De focus ligt op het aanleren van (voedsel)vaardigheden. Vaardigheden die nodig zijn om gezond te kunnen functioneren in en om bij te dragen aan de kennissamenleving. We gaan letterlijk én figuurlijk uit van GROEI: Betekenisvol leren!

Mandy BuijsInstructeur VSO Hoenderloo College:  

“Op onze school gebruiken we de heropbouw van het teeltsysteem aan het begin van het schooljaar voor allerhande technieklessen. Leerlingen kweken daarna ingrediënten voor recepten die later in de kookstudio worden bereid (plannen). De mogelijkheden van binnenteelt worden vergeleken met moestuinteelt (experimenteren). Bovendien kweken we gewassen voor de boerderijdieren (duurzame voedselproductie).”

Steven Middelkoop, Technator (Coördinator Technasium) en docent O&O – Dongemond College – Raamsdonksveer:

Onze Unesco school maakt bij elk technasiumproject de koppeling met een aantal van de 17 SDG’s (Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen). Dit schooljaar zijn we gestart met GrowWizzKid. Het programma kan worden ingezet tijdens O&O opdrachten in de onderbouw, keuzeprojecten, (externe) bedrijfsopdrachten, eindprofielen. Bovendien gaan leerlingen binnen gewassen, bomen en struiken kweken die vervolgens op het groene schoolplein worden uitgeplant. We zijn heel nieuwsgierig naar wat de leerlingen zélf ontdekken, onderzoeken en bedenken