GWK op Melanchthon Bussiness School is koppelstukje tussen VMBO-er en bedrijfsleven

Regelmatig bezoeken we GrowWizzKid scholen. Erwin Visee (schooladviseur) viel gisteren met zijn neus in de boter en volgde de groenles waarin de opbouw van GrowWizzKid werd gestart. Een mooie ervaring om te delen. Lees hier hoe theorie door praktisch werken veel levendiger en betekenisvoller werd.

Erwin:
“Gistermiddag bezocht ik Melanchthon Business School (MBS) in Bleiswijk: een school echt mídden tussen de kassen van het Oostland. Ik viel met mijn neus in de boter: Docent Jaap Harreman gaf een groenles en daarin stond de opbouw van het GrowWizzKid binnenteeltsysteem centraal. Leerlingen benoemden eerst wat een plant nodig heeft voor groei. De termen lichtspectrum, nanometers en voedingsstoffen dreunden na maar beklijfden nog niet echt. Dan maar eens kijken naar de opbouw van GrowWizzKid. Voor enkele leerlingen letterlijk ‘kijken’, want… hoe begín je nu? De handleiding: plaatjes, figuren, stukjes tekst, oef… dat valt niet mee. Een deel van de groep komt op gang maar twee jongens lijken af te haken: hun telefoons worden interessanter.

Ik neem de twee mee en monteer samen de verlichting in de teeltlagen. Vindingrijk meten ze de juiste punten af met een geodriehoek, terwijl we iets leren over hartmaten. We praten over wat de jongens interessant vinden en of ze al enig idee hebben wat ze na school willen gaan doen. Hm, moeilijke vraag. Ondertussen pakken we de lampen: ik geef ze een wit dopje dat als bescherming dient voor de doorkoppeling van de lamp en stel de vraag of ze weten waar het voor is. Nee, ze komen er niet op.

Er gaan lampjes branden
Dan laat ik ze de foto zien van tomatenkwekerij Solyco achter de school. Het is een foto die ik toevallig onderweg naar MBS maakte. “Wow, dát is gaaf!” Ze hebben het nog nooit gezien, want ze komen aanfietsen ‘vanaf de andere kant’… Ze begrijpen ineens heel goed dat dit de techniek is om de lamp te laten branden. Niet alleen in de GrowWizzKid, maar ook in het echt en dat hon-der-den meters lang. Als ze dan ook kennismaken met de tweede lampsoort (stuurlicht), borrelen nog vóór deze lampen branden al vragen op over welk licht beter is, bij welke een gewas sneller groeit en of licht iets een betere smaak geeft. De bel gaat, volgende week gaan we verder. “Ah nee! Volgende week pas? We willen het nu zien!” Mooi, nieuwsgierigheid geprikkeld!

Het vervolg
Na opbouw gaan de leerlingen gewassen kweken en verder ontdekken: wat hebben technologie, duurzaamheid en gezondheid met elkaar te maken? Er komt dan zeker weer theorie aan bod, maar wel aan de hand van de praktijk. En wellicht ontdekken ze nog wat er in de tomatenkwekerij van Solyco gebeurt.

En doorrr
Ik vervolg mijn weg naar Basisschool Klimophoeve in Bleiswijk, want ook daar is na een succesvolle GrowWizzKid pilot in samenwerking met onder andere Melanchthon Business School gestart met lesprogramma GrowWizzKid. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen! Een docent van MBS coacht de leerlingen van Klimophoeve tijdens de opbouw. Prachtig wat de pilot heeft voortgebracht: Samenwerking is groei!”

 

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Partners